09/20090
Új Hans Belting könyv
Hans Belting legújabb kutatásának, ami a globalizálódó (posztszovjet és posztkolonialista) világ művészeti felfogásait kutatja, ez a könyv a második kötete. Kötelező olvasmány.
09/20090
(Un)Inhabitable? – Art of Extreme Environments
A 10. @rt Outsiders Festival a párizsi Maison Européenne de la Photographie-ban különleges témát válaszott magának: az extrém környezteket és azok lakhatalanságát dolgozza fel idén. Bővebb információ a képre kattintva, vagy alatta letölthető PDF-ben a kiállítás részletes dokumentációja.
09/20090
We won't fly for art
Kőkemény relációesztétika és helyspecifikusság. A kezdeményezés alap gondolata, hogy a művészetben érdekelt emberek ne használjanak repülőt 6 hónapig.
Hogy pontosan miért is ne, arról a részletes okfejtést az oldalon olvashatjuk:
http://www.pledgebank.com/wewontflyforart
09/20090
Col Tempo kurátori interpretációja
Az 53. Velecei Biennálén a Magyar Pavilonban kiállított: Col Tempo című, Forgács Péter médiaművész által készített munkához, a kurátor Rényi András a hivatalos honlapon közzétett gondalataival segíti a koncepció megértését. Komplexitása és irányadó nívója miatt szeretném rá leginkább felhívni a figyelmet.
A képre kattintva olvasható a kurátori interpretáció.
09/20090
The Art Critics Orchestra koncert
Az IMPEX párhuzamos találkozások rendezvénysorozatának keretében elhozták nekünk a The Art Critics Orchestra -t.
A PÁRHUZAMOSOK TALÁLKOZÁSA esemény-sorozat 12. felvonása:
The Art Critics Orchestra (D) koncertje / Punk for adults
Időpont: 2009. szeptember 12., 20.00
Helyszín: Kertem, 1146 Budapest, Olof Palme sétány 3.
A 2004-ben Berlinben alapított The Art Critics Orchestra (ACO) öt zenészből áll, akik mindannyian a kortárs képzőművészet területén dolgoznak. Saját szerzeményeik mellett számos, kifejezetten számukra íródott dal szerepel repertoárjukban, többek között olyan művészektől, mint Dave Allen, Christian Jankowski, Ross Sinclair, Annika Ström, Carsten Nicolai, John Miller, Elke Krystufek ...
http://www.artcriticsorchestra.com/
További részletek:
Impex – Kortárs Művészeti Szolgáltató: www.impex-info.org
Kertem: www.kertemfesztival.hu
09/20090
Napi idézet: Daniel Birnbaum
Daniel Birnbaum (curator of the 2009 Venice Biennale):
“The future of exhibition making will deploy devices we once knew but had forgotten about.”
09/20090
A SOCIETE REALISTE a 11. Isztambul Biennálén
A SOCIETE REALISTE alkotópáros az ACAX munkájának köszönhetően kijutott Isztambulba. A Budapest check in projekt felhívta rájuk Ana Devic kurátor figyelmét.
Az ACAX hírlevelében a következőket olvashatjuk a csoportról:
Société Réaliste: Cultural States
A Société Réaliste projektje Európa politikai és kulturális térképének disszonanciáival foglalkozik. Az „eltűnt államok” kritikai vizsgálatán keresztül azt feszegeti, melyek azok a feltételek, melyek alapján egy adott földrajzi zóna autonómnak tekinthető. Továbbmenve, egyáltalán léteznek-e olyan egységes feltételek, melyek elégséges alapot nyújtanak a szuverenitásra?
A Biennálé honlapja a következő címen érhető el:
http://www.iksv.org/bienal11/anasayfa_en.asp
09/20090
Alain Badiou: Tizenöt tézis a kortárs művészetről
1. A művészet nem a végtelen fenséges alászállása a testek és a nemiség véges alávetetettségébe. Ellenkezőleg, végtelen szubjektív sorozatok terméke, materiális kivonások véges eszközeivel.
2. A művészet nem lehet pusztán (etnikai vagy személyes) partikularitások kifejezése. A művészet a mindenkit megszólító igazság személytelen produktuma.
3. A művészet az igazság folyamata, és ez az igazság mindig érzékenység és érzékiség igazsága, amint érzékel. Ami azt jelenti: az érzékiség átformálása a Gondolat (Idée, Idea) eseményévé.
4. Létezik a művészetek szükségszerű pluralitása, és bármelyek is legyenek az elképzelhető keresztmetszetek, semmiféle totalitása e pluralitásnak nem elképzelhető.
5. Minden művészet tisztátalan formából jön létre, és e tisztátalanság megtisztitási folyamata alkotja mind személyes művészi igazságának, mind kimerülésének történetét.
6. Egy művészi igazság szubjektumai azok a művek, melyekből az ő szerkezete összeáll.
7. Ez a szerkezet végtelen konfiguráció, mely a pillanat művészi kontextusában származtatott totalitás.
8. A művészet valósága a gondolati (idéelle) tisztátalanság, melyet a megtisztítás immanens folyamata során érzékelünk. Másképp mondva: a művészet alapanyaga egy forma megtörténésének kontingenciája. A művészet egy forma eljövetelének informálisként való második megformálódása.
9. A kortárs művészet egyetlen axiómája: ne legyél hódító (impérial). Amiből az is következik, hogy ne legyél demokratikus, ha a demokratikus azt jelenti: alkalmazkodj a politikai szabadság hódító eszméjéhez.
10. Egy nem hódító művészet szükségszerűen absztrakt művészet abban az értelemben, hogy minden partikularitástól elvonatkoztat, és ezeket az elvonatkoztató gesztusokat formalizálja.
11. A nem hódító művészet elvonatkoztatása egyetlen partikuláris közönséget sem vesz figyelembe. A nem hódító művészet egy proletár arisztokratizmushoz kapcsolódik: megteszi, amit mond, anélkül hogy kivételezne az emberek között.
12. A nem hódító művészet olyan pontos kell legyen, mint egy matematikai bizonyítás, olyan meglepő, mint egy éjszakai támadás és olyan emelkedett (élevé, elevated), mint egy csillag.
13. Ma a művészet csak egy olyan pontból indulhat ki, amely a Hatalom számára nem létezik. A művészet absztrakt folyamataival ennek a nemlézetésnek a láthatóságát építi. Ez irányítja minden művészet formális elvét: láthatóvá tenni mindenkinek azt, ami a Hatalom számára (és így – de egy teljesen más nézőpontból – mindenki számára) nem létezik.
14. Meg lévén győződve, hogy kontrollálni képes a teljes látható és hallható tartományt a kereskedelem forgalmazási törvényei és a demokratikus kommunikáció révén, a Hatalom többé nem cenzúráz semmit. Behódolni a fogyasztás, az élvezet, a kommunikáció játékainak minden művészet, minden gondolkodás végét jelenti. Kegyetlenül önmagunk cenzoraivá kell válnunk.
15. Jobb semmit sem csinálni, mint formálisan dolgozni a láthatóságon, amiből a Hatalom él.
2003 Selyem Zsuzsa fordítása
forrás: http://selyem.adatbank.transindex.ro/belso.php?k=37&p=7201
09/20090
Lawrence Lessing : Remix
Letölthető a kiadó honalpjáról pdf formátumban Lawrence Lessing könyve, melynek címe remix. A könyv a Creative Commons licence védelme alatt áll.
A kiadó honalpján a következő információk olvashatóak a könyvről:
Remix
Making art and commerce thrive
in the hybrid economy
Lawrence Lessig
Publication: October 2008
Paperback: 352 pages
ISBN: 978-1408113479
Dimensions: 23.4 x 15.3 x 2.6 cm
Price: £12.99
Download PDF
Remix by Lawrence Lessig is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 3.0 Unported License.
Permissions beyond the scope of this license may be available at http://www.bloomsburyacademic.com/contact_us.htm.
A könyv hivatalos honlapja, ahol kritikák is olvashatók: http://www.bloomsburyacademic.com/remix.htm
09/20090
30 things about art and life, as explained by Charles Saatchi
A múlthéten megjelent Guardian interjú, itthon viszonylag kevés figyelmet kapott, pedig korunk egyik legnevesebb gyűjtőjének életébe kaphatunk bepillantást. A híres Hirst cápára kattintva olvasható az interjú, ami azért is olvasásra érdemes, mert Saatchi igen ritkán ad.
09/20090
A Brief History of Curating
Hiánypótló kiadvány jelent meg a Jrp-Ringier gondozásában.
Rövid leírás a képre kattintva olvasható:
09/20090
MKE-IB-DISCO
A Liget Galéria különös programmal zárta a nyarat, egész augusztusban Horváth Tibor képzőművész egy hónapon keresztül változatos performanceokkal és konceptuális kiállításokkal szórakoztatta az arra tévedőket.
A rendezvénysorozatnak a napokban lett vége, dokumentációi az alábbi helyeken fellelhetők:
09/20090
Mora
A Mora galéria és alapítvány ( More Opportunities for Romanian Artists) várja művészek jelentkezését kiállítóterének megtöltésére.
A részletekről bővebb információ a honlapon: http://www.fundatiamora.org/
és elérhetőségei:
Strada Grigore Mora, nr. 666, sector 1; 009245 Bucuresti; tel: 021 344 5566;
web: www.fundatia-mora.org