09/20090
Alain Badiou: Tizenöt tézis a kortárs művészetről
1. A művészet nem a végtelen fenséges alászállása a testek és a nemiség véges alávetetettségébe. Ellenkezőleg, végtelen szubjektív sorozatok terméke, materiális kivonások véges eszközeivel.
2. A művészet nem lehet pusztán (etnikai vagy személyes) partikularitások kifejezése. A művészet a mindenkit megszólító igazság személytelen produktuma.
3. A művészet az igazság folyamata, és ez az igazság mindig érzékenység és érzékiség igazsága, amint érzékel. Ami azt jelenti: az érzékiség átformálása a Gondolat (Idée, Idea) eseményévé.
4. Létezik a művészetek szükségszerű pluralitása, és bármelyek is legyenek az elképzelhető keresztmetszetek, semmiféle totalitása e pluralitásnak nem elképzelhető.
5. Minden művészet tisztátalan formából jön létre, és e tisztátalanság megtisztitási folyamata alkotja mind személyes művészi igazságának, mind kimerülésének történetét.
6. Egy művészi igazság szubjektumai azok a művek, melyekből az ő szerkezete összeáll.
7. Ez a szerkezet végtelen konfiguráció, mely a pillanat művészi kontextusában származtatott totalitás.
8. A művészet valósága a gondolati (idéelle) tisztátalanság, melyet a megtisztítás immanens folyamata során érzékelünk. Másképp mondva: a művészet alapanyaga egy forma megtörténésének kontingenciája. A művészet egy forma eljövetelének informálisként való második megformálódása.
9. A kortárs művészet egyetlen axiómája: ne legyél hódító (impérial). Amiből az is következik, hogy ne legyél demokratikus, ha a demokratikus azt jelenti: alkalmazkodj a politikai szabadság hódító eszméjéhez.
10. Egy nem hódító művészet szükségszerűen absztrakt művészet abban az értelemben, hogy minden partikularitástól elvonatkoztat, és ezeket az elvonatkoztató gesztusokat formalizálja.
11. A nem hódító művészet elvonatkoztatása egyetlen partikuláris közönséget sem vesz figyelembe. A nem hódító művészet egy proletár arisztokratizmushoz kapcsolódik: megteszi, amit mond, anélkül hogy kivételezne az emberek között.
12. A nem hódító művészet olyan pontos kell legyen, mint egy matematikai bizonyítás, olyan meglepő, mint egy éjszakai támadás és olyan emelkedett (élevé, elevated), mint egy csillag.
13. Ma a művészet csak egy olyan pontból indulhat ki, amely a Hatalom számára nem létezik. A művészet absztrakt folyamataival ennek a nemlézetésnek a láthatóságát építi. Ez irányítja minden művészet formális elvét: láthatóvá tenni mindenkinek azt, ami a Hatalom számára (és így – de egy teljesen más nézőpontból – mindenki számára) nem létezik.
14. Meg lévén győződve, hogy kontrollálni képes a teljes látható és hallható tartományt a kereskedelem forgalmazási törvényei és a demokratikus kommunikáció révén, a Hatalom többé nem cenzúráz semmit. Behódolni a fogyasztás, az élvezet, a kommunikáció játékainak minden művészet, minden gondolkodás végét jelenti. Kegyetlenül önmagunk cenzoraivá kell válnunk.
15. Jobb semmit sem csinálni, mint formálisan dolgozni a láthatóságon, amiből a Hatalom él.
2003 Selyem Zsuzsa fordítása
forrás: http://selyem.adatbank.transindex.ro/belso.php?k=37&p=7201
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.